RISIKO KESIHATAN BERKAITAN B.M.I - LANGKAH KEARAH PENGURUSAN BERAT BADAN BERKESAN

TAHUKAH ANDA INDEKS JISIM TUBUH (BMI) ANDA ADA PERKAITANNYA DENGAN RISIKO KESIHATAN BAKAL ANDA HADAPI?

Baru-baru ini diadakan pemeriksaan kesihatan, baru sedar yang BMI dah melebihi had. Selepas dicampur tolak, di darab bahagi, diambil kira tinggi dan berat badan kita, kita boleh mengira BMI kita. Formulanya ialah Berat (dalam kg) di bahagi Tinggi x Tinggi (dalam meter), atau boleh dikira secara automatik dengan widget di sidebar blog ni ---------------------------------->

BMI yang baik ialah di bawah 22 kg/m^2, dengan risiko kesihatan rendah pada BMI 18 kg/m^2. Kurang dari 18 bermakna nada terlalulalu la kurusnye. BMI antara 23 ke 24.9 adalah overweight (berat badan berlebihan) dan atas 24.9 kg/m^2 ialah obese (terlalu gemuk). Risiko kesihatan antara 18 ke 23 kg/m^2 dalam kategori sederhana (moderate) manakala risiko bertambah seiring pertambahan BMI. Risiko tinggi bagi overweight & terlalu tinggi bagi kategori obese! (Tiada kategori flyweight, featherweight, heavyweight semua ye). Risiko-risiko penyakit yang berkemungkinan ialah tekanan darah tinggi, atherosklerosis (penyumbatan arteri darah dengan kolestrol dsb), serangan jantung, strok dan sebagainya.

Kemudian dikira pula Kadar Metabolik Asas (BMR) yang mendapati BMR sekitar 1983 kcal. Agak OK. Kata pharmacist tu, BMR di atas 1200 kcal adalah baik. BMR ini dikira melalui analisis peratusan lemak & otot. Ia adalah kadar pengeluaran tenaga harian yang dikira semasa rehat dan sebaik-baiknya semasa aktiviti penghadaman tidak aktif, iaitu perut kosong (berpuasa 12 jam).

Analisis Lemak (Fat Analysis)

Dengan menggunakan Body Fat Analyzer, kita boleh menyukat peratusan lemak badan kita. Lemak badan sebanyak 10% dikira rendah, antara 10% ke 20% dalam kategori normal, 20% ke 25% tinggi, dan lebih 25% peratusan lemak tubuh adalah amat tinggi.

Selain peratus lemak tubuh, adalah perlu kita mengambil kira tahap lemak visceral (Visceral Fat,VFat), yang juga dikenali sebagai lemak intra-abdominal, atau bahasa mudahnya lemak pada organ dalaman kita (seperti hati, usus, buah pinggang dsb). Lemak-lemak inilah yang paling berbahaya kerana ia amat berbeza dengan lemak di bawah kulit kita, seperti di punggung atau peha. VFat adalah hasil gabungan beberapa tisu adipos lemak, yang membentuk obesiti sentral, digelar juga belly fat, yang mempunyai hubungkait dengan penyakit kardiovaskular, kencing manis, penyakit inflammatori dan penyakit-penyakit lain berkaitan obesiti. Ukurlilit pinggang melebihi 33 inci meningkatkan risiko penyakit jantung dengan ketaranya. VFat juga jauh lebih susah untuk dihilangkan berbanding lemak tubuh pada tisu subkutaneus kita yang berhampiran dengan kulit. Kandungan VFat terbukti lebih tinggi bagi orang yang amat tidak aktif (sedentary), orang yang kerap stres, perokok dan juga kaki botol.

Jangan salah faham, orang yang mempunyai BMI yang baik, dalam sukatan berat yang sepatutnya juga boleh mempunyai tahap VFat yang tinggi. Tugas melupuskan VFat ditanggung oleh hati, yang menukarnya menjadi kolesterol ke dalam aliran darah. Kolesterol tidak baik (LDL) ini akan menumpuk dalam arteri dan menjadi pnca penyakit atherosklerosis. Cara terbaik menghilangkan VFat ialah melalui diet yang teratur dan kurang kalori, serta senaman yang kerap dan konsisten. Perhatikan kandungan kalori dalam makanan yang dibeli di pasaraya, kawal kalori anda, hidup secara aktif dan lihat tubuh anda kembali ke alami, kurus dan sihat seperti sediakala.


Berapa peratus lemak harian perlu saya ambil? Kajian membuktikan cara seseorang makan memberi kesan kepada peratusan lemak tubuh dan VFat, di mana pemakanan harian 30% atau lebih diet diambil dari lemak mempunyai peratusan VFat yang tinggi dan merbahaya. Cara teringkas bersenam untuk mengurangkan VFat ialah berjalan beberapa kilometer sehari 30 minit ke sejam 3 ke 4 kali seminggu berbanding berenang yang hanya menyebabkan tubuh terapung. Tidak bersenam langsung hanya akan menyebabkan pertambahan VFat dalam badan, seterusnya menggandakan risiko terkena penyakit berkaitan obesiti.

Latihan senaman yang berintensiti tinggi akan mempercepatkan lagi pengurangan lemak visceral. Senaman aerobik adalah yang terpopular dan paling berkesan untuk kecergasan kardio dan pengurangan VFat anda. Cubalah hari ini juga!

Pharmacist mencadangkan juga supaya mengambil supplemen Lesitin 1200mg secara teratur antara 2 ke 3 kali sehari, 2 biji setiap kali bagi membakar lemak-lemak visceral yang lama terkumpul. Minumlah air putih yang banyak kerana kesannya memanglah panas apabila lemak-lemak dibakar walaupun waktu kita tidur.


4 Langkah Ke arah Pengurusan Berat Badan Berkesan :


1 ) Mengurangkan berat badan anda antara 0.5 kg ke 1.0 kg seminggu (RxLite amat berkesan untuk menurunkan berat badan antara 2 ke 3 kg seminggu. Terbukti!)


2 ) Mengawal kalori apa yang anda makan, mulakan dengan mengurangkan antara 500 ke 1000 kcal sehari.


3 ) Melakukan senaman yang kerap dan konsisten sekurang-kurangnya 30 minit sehari, berjalan, berjoging dan seumpamanya.


4 ) Bila berpeluang, lakukan ujian analisis lemak tubuh.

(Sumber : WHO Clinical Practice Guidelines on Management Of Obesity 2004)



Untuk tips-tips pengurangan berat badan cara aerobik untuk workout yang maksima dan menyeronokkan, formula dari Flavia Del Monte, seorang pakar senaman dan pengurusan tubuh. serta maklumat lanjut corak pemakanan yang dianjurkannya, sila klik link di bawah.


Aktifkan tubuh anda hari ini! Pilih untuk sihat, pilih untuk cantik bersama Flavia!